När personalens sexualdrift blir ett kundproblem

Claes har bjudit med vänner på en båttur och styr stolt sin nya båt till havs, men märker att han behöver fylla på bränsle. Strömma kanal ligger nära och med försiktig hand lägger han till vid sjömacken.

Den unge mannen som sköter tankningen nickar att han förstått beställningen – halv tank diesel, med mobiltelefonen klistrat till sitt öra. Claes och hans gäster förstår av det inte särskilt kodade samtalet att på mottagarsidan är det en ung dam som mackkillen försöker övertyga ska vara en del av hans sexliv. Vart mannens fokus finns råder det ingen tvekan om.

Tankningen är klar och Claes betalar kalaset. Han lägger kvittot vid ratten, startar upp motorn och är klar att lägga ut när han ser att det står oktan på kvittot. Stänger blixtsnabbt av och vänder sig till den unge mannen och får honom att göra ett avbrott i sitt kurtiserande. ”Är det oktan på diesel?” Den unge mannen tappar helt ansiktsfärgen och nu säger att han tankat bensin istället för diesel. Sedan försvinner han.

Här skulle Claes kunnat få en mindre härdsmälta, men istället kommer den som är ansvarig för verksamheten och gör en total pudel. De tar på sig hela skulden och ger Claes ett antal val; antingen kan han och sällskapet gå till restaurangen och äta på mackens bekostnad medans de jobbar på en lösning eller så kan de fixa mark eller sjötransport till önskad plats.

Det blir restaurangen och under den sena lunchen får Claes löpande rapporter om status – specialist på att tömma bränslesystemet är på väg från Åkersberga genom fredagstrafiken, när han kommit fram, när tömningen är klar o.s.v. Lunch har nu blivit sen eftermiddag och det är nu dags för en bättre middag – fortfarande på mackens bekostnad. Till sist är allt klart och som en sista åtgärd fylls tanken helt upp – denna gång med diesel.

Precis när det är dags för avfärd, dyker den unge mannen upp igen och ber om ursäkt. Han lovade att i fortsättningen hade var sak på rätt plats – på macken var det kunderna och deras båtar prioriterat och på fritiden övertog föremålet för hans uppvaktning denna position.

En nöjd och ganska mätt Claes sprider nu denna story som en sann Brand Advocate.

Satish