Bäst? Bara nästan…..

För några veckor sedan följde jag med Tureberg Ladies för att titta på deras framfart i basketturneringen MC-Donaldscupen. En annan medföljande förälder passade på att göra ett besök i Täby Centrum. Hon kom tillbaka som ett stort enda leende och med en Apple-påse i handen. Hon hade varit med om sitt livs köpupplevelse och pratade med alla oss föräldrar som fanns på plats om detta.

Om det inte hade varit för dessa rekommendationer hade jag aldrig åkt till Täby Centrum efterföljande lördag. Fylld av förväntan gick jag in i butiken och han räkna till 28 innan Calle kom fram och frågade om jag ville ha hjälp. Berättade att jag var ute efter nya iMac. Fick beskedet att den skulle finnas till försäljning först i slutet av november eller kanske först i december. Trots detta lämnade även jag butiken överlycklig med en iMac under armen.

Mycket riktigt var detta en köpupplevelse utöver det vanliga. Calle svarade snabbt och kompetent på mina frågor. När jag väl hade bestämt mig så tog det mindre än en minut innan en annan medarbetare dök upp med datorn. Apple Easy-Pay tog sedan hand om betalningen och jag slapp det annars så tråkiga men nödvändiga kassabesöket. Kvittot skickades direkt med e-post och skulle jag mot förmodan inte bli nöjd med mitt köp så hade jag öppet köp fram till mitten av januari. Detta gällde även om jag använt datorn!

 Var hemma före 11 och såg på väg från Täby Centrum att de smått kaotiska köerna börjat växa till sig kring arbetsplatsen eller bombnedslaget som kanske är en bättre beskrivning just nu på detta centrums omgivning.  Gav min händige son i uppgift att packa upp och göra iMacen redo. Det tog väl ungefär 2 minuter innan allt var framme och sonen säger att det inte finns någon nätsladd. Eller rättare sagt, det fanns ingen nätsladd som gick att använda i svenska hem. Däremot fanns en mycket snygg sladd som skulle passa utmärkt i ”tre hål i väggen” och i ett annat land som förkortas till UK.

Ringde till butiken som förklarade att detta hade de aldrig varit med om tidigare och att det enda att göra var att åka tillbaka och byta hela kartongen. Det gick inte att fixa fram enbart en sladd. Tittade på det som fanns kvar av emballaget efter det att min son agerat som en ettåring som öppnar sin första julklapp. Inser att detta kommer att bli jobbigt. Dessutom skulle det säkert ta minst 2-3 timmar att åka fram och tillbaka med de köer som nu säkert var kilometerlånga. Prövade därför att använda en gammal svart sladd till en gammal PC och det visade sig fungera alldeles utmärkt.

Svarade sedan på den enkät som jag fått tillsammans med köpbekräftelsen och gav högsta betyg på alla frågor. Gjorde så enbart därför att frågorna enbart handlade om det som hände i butiken. På den öppna frågan om jag hade något annat som jag ville förmedla skrev jag att det hade varit bra om de hade stoppat i en nätsladd som fungerade i Sverige. Nu en dryg vecka efteråt har jag fortfarande inte hört något och har givit upp hoppet på att så ska ske. Funderar även på om någon över huvud taget intresserar sig för och läser vad kunderna har att säga. Att butikschefen inte heller har hört av sig (lämnade mitt telefonnummer till Calle) är en annan historia som jag återkommer till. Är cheferna för fina för att prata med kunder? (Väntar fortfarande på svar från butikschefen på ICA Kvantum i Sollentuna Centrum om vad det var för något som hade smugit sig in i min blandfärs…)

Foto: SvD

Att köpupplevelsen i Apple Store var något utöver det vanliga kan jag skriva under på. Men det gäller att ta hand om kunden även efter det att man betalat och klivit ut genom dörren. Det klarade man inte av trots att det inte känns som något särskilt svårt eller komplicerat. Detta sammantaget gör att jag inte kommer att rekommendera denna butik. Kommer antagligen inte heller att köpa min nästa iMac där. Tar nog hellre en lite sämre köpupplevelse om jag kan komma igång och använda det jag köpt när jag kommer hem!

Anders