Vem ger bäst service 2013?

Nu är det snart dags för prisutdelning till de företag som av svenska folket anses ge bäst service! Resultatet som ligger till grund för ServiceScore 2013 baseras på drygt 2000 svar! Samtidigt som vi kan se att vissa branscher och företag får högre omdömen ser vi tyvärr även motsatsen.

För ett år sedan var det 12% av de tillfrågade som ansåg att de ofta eller alltid fick service över förväntan. Denna siffra har på ett år sjunkit till 9% :( . Desto roligare är det att de som ofta eller alltid känner att de får service under förväntan har minskat från 27% till 24% :).

Det är inte enbart företag som ingår i mätningen. Myndigheterna ingår som en egen klass och Polisen som får mycket stryk i media nämns av många som exempel på den bästa serviceupplevelsen!

”Passpolisen i Helsingborg, jag hade ett litet sår ovanför läppen som blev svart på bilden och hon lät mig ta om och om, lånade ut en concealer som skulle täcka såret. Till slut var det jag som sa att jag fick nöja mig med bilden! Super go kvinna!”    

”Jag var hos polisen i Hallsberg och skulle förnya mitt pass och det var bråttom. De hjälpte mig så över förväntan att jag blev helt stum. DET hade jag INTE förväntat mig :D”  

I mätningen ser vi precis som tidigare att de som bor i mindre städer upplever sig få en generellt sett högre service i sina kontakter med företag. Även detta är något som kommenteras av de tillfrågade i undersökningen!    

”Bästa servicen är ofta i små samhällen med personer som älskar sitt jobb. De ser det mer som en syssla som de gör med glädje, alltid.”    

När det gäller de bästa serviceupplevelserna är det ofta en medarbetare som kliver fram och gör det där oväntade. Tänka om alla fungerade på samma sätt!

”En i personalen hos Pressbyrån på Centralstationen i Stockholm har vid ett flertal tillfällen när jag besökt dem sent på kvällen varit väldigt trevlig, tillmötesgående och tagit sig tid att prata med kunderna medan han gör sitt jobb. Mycket trevligt!”  

Vissa företag har även förstått att service inte enbart är en kostnad. Genom att hjälpa kunden och ge service i en situation där kundnyttan blir stor blir oftast resultatet fler eller bättre affärer!

”Min dotters splitternya mobil blev stulen och jag hade inte råd att köpa en ny. Jag hade inte tagit någon försäkring och hemförsäkringen hade för hög självrisk. Då gick jag tillbaka till The Phone House, där jag hade köpt mobilen och de ordnade med en ny. De tog bort alla extra avgifter som det skulle ha inneburit och förlängde abonnemanget så det skulle täcka upp den extra kostnaden för dem, men inte drabba mig utgiftsmässigt och gav mig en ny mobil. Jag och min flicka blev mycket tacksamma! De räddade mig i en mycket svår situation.”                          

Att service inte enbart ges med personliga verktyg blir alltmer tydligt och syns förstås även i vår undersökning!

”När jag beställer film och musik på nätet tar det inte lång tid, det finns rekommendationer i rutan till höger och leveranstiden är oftast kort. Dessutom får man en fri frakt-kod inför nästa tillfälle och ett mindre erbjudande i paketet. Det är bra service! (Ginza)”    

Den 10/4 presenterar vi de företag och myndigheter som får högst betyg av svenska folket när det gäller att ge service – det vill säga att ta hand om allt det där runtomkring! Självklart presenterar vi alla vinnare så fort vi kan. Hör av dig om du vill vara med LIVE!

Anders och Satish