De stora teleoperatörerna lyder Apple – missar nya kunder!

Reklambudskapen och erbjudandena haglar från de stora teleoperatörerna. Gratis mobiler, samtalspotter, pengar för den gamla mobilen och surf i massor om du blir kund. Det kan väl inte vara så svårt tänkte jag i lördags och klev in hos den första teleoperatören, 3, med en som jag trodde mycket glad nyhet. ”-Jag vill förlänga mitt abonnemang, som nu är obundet, med 24 månader och skulle vilja ha en iPhone 5S”.

Har nämligen förstått att ”släppet” av en sådan är mycket nära förestående. Förutom att det börjar viskas en hel del så har Apple släppt en ny modell minst en gång per år. Men tydligen så har inte medarbetarna i denna butik någon som helst aning om detta. Man kan absolut inte vara säker på att det kommer någon ny modell får jag höra.

Undrar om det finns möjlighet att skriva upp mig på någon slags väntelista för att försäkra mig om att få denna mobil när och om den kommer. Tyvärr kan vi inte skriva upp dig på någon sådan lista förklarar båda säljarna vänligt. ”-Men jag vill ju bara att ni meddelar mig när den väl har kommit. Jag förstår att det inte är någon garanti från er”, kontrar jag. NEJ, det går inte! Vi har order från ledningen att inte göra så. Inser att det inte är någon idé att köra någon övertalningskampanj och går vidare till Telia, Tele2 och Telenor i jakten på en iPhone 5S.

Samma visa vart jag än kommer. Ledningen har bestämt att man inte kan skriva upp sig på någon väntelista. Det spelar ingen roll att jag inte kräver något annat än att de ska höra av sig när mobilen väl släppts. Vad är det som händer? Säljare ringer minst en gång i veckan för att sälja abonnemang och vi ska inte tala om alla de trevliga säljare som stoppar mig med ett leende ute på ”stan” eller i köpcentrat.

Förtvivlad och mycket förvånad över denna insikt gör jag ett sista försök och besök på The Phone House. Tänker att här borde man väl i varje fall vara intresserad av att fånga in en ny kund. Bom även här! Får här en ny förklaring till varför de inte kan sätta upp mig på en intresselista. Det är Apple som har bestämt detta och att allt ska vara hemligt in i det sista. Hur hemligt detta är kan man väl i och för sig fråga sig…

Källa: The Loop

Det intressanta är hur de stora operatörerna konsekvent missar nya affärer genom detta agerande. Tänk om någon av dessa skulle börja skriva upp namn, epostadress och telefonnummer på alla som ville skriva upp sig på en väntelista. Utan att behöva garantera eller lova något skulle ju detta ge fantastiska möjligheter till merförsäljning i ett senare skede. Dessutom skulle jag som kund uppskatta detta och tycka att det var service över förväntan när jag får ett samtal om att min nya mobil finns att hämta! Om det nu är så som butikspersonalen säger, att det är ledningen som har bestämt detta, så borde nog ledningen tänka om. Först till kvarn…

Ps. På kvällen den 3/9 blev det bekräftat! ”Apple har i dag bekräftat att det blir ett nytt event nästa tisdag, alltså den 10 september. Detta genom att skicka ut en inbjudan till särskilt utvalda journalister”. Undrar om jag får bli kund om jag tar en sväng på stan idag?

Epilog

Ledningen på SL verkar ha tänkt till och givit sina medarbetare fria händer. Fick fantastisk fin hjälp av Razia på Hötorget som förklarade hur reskassan på de nya accesskorten fungerar. Gav mig dessutom tips på hur jag skulle göra för att maximera tiden med mina vänner innan det är dags att gå genom spärren för att inte minska reskassan i onödan.

Anders