ServiceScore – 2016

Nu vet vi!

Många som befäster sin position men även nya vinnare! Totalt sett har servicenivån höjts enligt de svenska konsumenterna. Detta står klart när ServiceScore har genomförts för femte året. Apotek är fortfarande den bransch där kunderna tycker att de får bäst service och där är konkurrensen om att vara bäst stenhård.

Den 20:e april korade vi vinnarna i ServiceScore 2016. I år har vi kartlagt totalt 21 branscher och nomineringarna bygger på svaren från en riksrepresentativ undersökning där över 3400 personer i åldrarna 16 – 79 år har svarat.

Stor vinnare de senaste tre åren bästa företag på att ge service i Sverige var Systembolaget. Även i år lade Systembolaget beslag på de två stora priserna som bäst på service inom detaljhandeln och bäst på service i Sverige!

De som vann 2016 var;

Telekom:

Comviq

Bank:

Handelsbanken

Finansiella tjänster:

Avanza och Handelsbanken

Försäkring:

Länsförsäkringar

Energi:

Skellefteå Kraft

Fastighetsmäklare:

Svensk Fastighetsförmedling

Restaurang:

Max

Transporter i luften:

SAS

Transporter på land:

Arlanda Express

Transporter till sjöss:

Viking Line

Resor och semester:

Ving

Livsmedel:

ICA

Kläder, sport och mode:

Dressmann

Hemelektronik:

Elgiganten

Apotek:

Apoteket AB och Apoteket Hjärtat

Hem, Inredning och Elektronik:

IKEA

Bensin:

OKQ8

Hotell:

Scandic

Myndighet:

Skatteverket

Personbilar:

Volvo

Träning: (ny kategori 2016)

Friskis&Svettis

Bästa detaljhandelsföretag:

Systembolaget

Bäst på att ge service i Sverige:

Systembolaget

 

Återigen, ett STORT tack till våra sponsorer!

Grant Thornton

Cint

——————————————————————————————————————–

Missa inte den 20 april 2016! För femte året kommer företag och verksamheter i ett 20-tal branscher att mätas utifrån vilken service de ger. Vinnarna koras som vanligt under trevliga och högtidliga former den 20 april. Under kvällen ges även ett föredrag som handlar om hur man kan arbeta för att ge största möjliga nytta och upplevelse. Ving, som vunnit priset i sin klass de senaste två åren, kommer och berättar om hur de gör. Trendspaningen är ett uppskattat inslag som förstås finns med! Under kvällen finns det även gott om tid för mingel och prat om servicearbete.

Andra stora frågor som får sitt svar denna kväll är:

Om Systembolaget ska behålla förstaplatsen som bäst i Sverige på att ge sina kunder service?

Om Handelsbanken ska ta hem femte raka priset som bäst i bankklassen?

Om Skatteverket blir bästa myndighet?

Om servicenivåerna höjts ytterligare i de branscher som mäts?

Totalt är det nästan 170 olika företag med riksspridning som mäts. Är ditt företag eller din verksamhet med i mätningen? Hör av dig om du är tveksam!

Eftersom lokalen har en begränsning så är det bra att vara ute med sin anmälan i god tid.

——————————————————————————————————————-

Nu vet vi!

Uppåt för telekom och myndigheter men lite nedåt för bank och försäkring. Detta står klart när ServiceScore har genomförts för fjärde året. Apotek är fortfarande den bransch där kunderna tycker att de får bäst service.

Nomineringarna till ServiceScore® 2015 är klara och den 15:e april korade vi vinnarna. I år har vi kartlagt totalt 20 branscher och nomineringarna bygger på svaren från en riksrepresentativ undersökning där över 3500 personer i åldrarna 16 – 79 år har svarat.

Stor vinnare 2013 och 2014 som bästa företag på att ge service var Systembolaget. Det blev tredje året i rad som allra bäst på service för Systembolaget!

De som vann 2015 var;

Telekom:

Telia

Bank:

Handelsbanken

Försäkring:

Länsförsäkringar

Energi:

Skellefteå Kraft

Fastighetsmäklare:

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling

Restaurang:

Espresso House

Transporter i luften:

SAS

Transporter på land:

Arlanda Express

Transporter till sjöss:

Eckerölinjen

Resor och semester:

Ving

Livsmedel:

ICA

Kläder, sport och mode:

Dressmann

Hemelektronik:

Audio Video

Apotek:

Apoteket AB

Hem, Inredning och Elektronik:

IKEA

Bensin:

OKQ8

Hotell:

Radisson Blu

Myndighet:

Skatteverket

Personbilar:

Volvo

Bästa detaljhandelsföretag:

Systembolaget

Bäst på att ge service i Sverige:

Systembolaget

 

Återigen, ett STORT tack till våra sponsorer!

Grant Thornton

Cint

 

ServiceScore – 2014

Nu vet vi vilka som ger bäst service 2014!

Den 9:e april korade vi vinnarna. Mätningarna har utökats och i år är det över 3000 personer som ingår i undersökningen. VI har utökat med en klass i detaljhandel, byggvaruhus. Över 130 företag och organisationer mäts utifrån vilken service kunderna anser sig få utifrån sina förväntningar.

Den stora vinnaren blev Systembolaget som vann detaljhandelsklassen men som framförallt nu kan kalla sig Sveriges Bästa Serviceföretag!

Skatteverket fortsätter att leverera bra service och vinner detta år myndighetsklassen.

Övriga vinnare:

Handelsbanken

Apoteket AB

Länsförsäkringar

OKQ8

Ving

ICA

Telia

Arlanda Express

Viking Line

SAS

Espresso House

ICA

Dressmann

Kjell & Company

Radisson Blu

Skellefteå Kraft

Svensk Fastighetsförmedling

IKEA

 

————————————————————————————————

Nu vet vi vilka som ger bäst service!

Apoteken ger bäst service och i botten hittar vi telekomföretagen.

Nomineringarna till ServiceScore®  2013 är klara och den 10:e april korar vi vinnarna. I år har vi kartlagt totalt 17 branscher eller kategorier och nomineringarna bygger på svaren från en rikstäckande undersökning där över 2000 personer har svarat.

Svaren visar att det finns stora skillnader mellan de olika branscherna där Apoteken generellt upplevs ge bäst service följda av hotell och restauranger. I botten hittar vi förutom Telekom (TV/Bredband och telefoni), statliga myndigheter och Tågresor.

Studien visar också att svenska företag inte är särskilt bra på att ta hand om sina kunder efter första köpet, trots att de flesta bygger sin affär på att kunderna förväntas komma tillbaka.

De nominerade företagen 2013 är;

Mätningen genomförs med hjälp av ett riksrepresentativt urval via Cint (webbpaneler med över 400 000 panelister).  ServiceScore® utnämningarna bygger på över 2000 svenska konsumenters svar på hur olika företag ger dem service och vilka företag som de anser har gett dem service över eller klart över deras förväntningar!

För mer information om ServiceScore® 2013;

Anders Örtengren                                               Satish Sen

anders@mistat.se                                              satish@k-scope.se

+46708929210

———————————————————————————————-

Nu ska priser delas ut till de företag och organisationer som ger sina kunder bäst service!

Priset ’ServiceScore’ delas i år ut i samarbete med Sveriges Marknadsförbund och prisutdelningen äger rum den 10 april.

Under det första kvartalet 2013 genomför vi vår årliga mätning som kartlägger servicenivån i Sverige. Här kan du se hur och om ditt företag ger kunderna service över det förväntade! Du har fått det här brevet eftersom ditt företag är ett av de 118 företag och organisationer som ingår i mätningen.

Undersökningen omfattar tre olika klasser.

– Privata företag

– Statliga företag

– Myndigheter och organisationer

I klassen privata företag bedöms de största företagen inom följande branscher;

Telekom (TV, Bredband, Telefoni)

Energi

Detaljhandel

Försäkring

Bank

Persontransporter

Hotell & Restaurang (ny bransch i år!)

Mätningen genomförs med hjälp av ett riksrepresentativt urval via Cint (webbpaneler med över 400 000 panelister). Totalt kommer undersökningen att omfatta 2000 respondenter. Ditt företag/organisation kommer att betygssättas utifrån upplevd servicenivå samt i vilken utsträckning service ges utöver det som förväntas i den specifika branschen. För varje klass och enskilda företag med fler än 100 svar kommer ett ServiceScore® att tas fram.

Möjlighet till fördjupning

Det finns möjlighet att parallellt med denna mätning koppla på en egen mätning där man kan få benchmarking mot sina konkurrenter, sin bransch samt förstås riket i stort. Kostnaden för detta är 14 500 kronor exkl. moms. För detta pris kan ni inkludera max 2000 av era egna kunder. Eftersom undersökningen genomförs via webben levererar ni epostadresser till oss samt max 5 bakgrundsuppgifter om varje kund (t.ex. omsättning, kategori av kund, hur länge man varit kund, region, säljare). I detta pris ingår även ett exemplar av boken ’Service – så mycket mer än ett leende’, nominerad till Årets marknadsföringsbok 2012.

Har ni ett eget webbverktyg och vill genomföra mätningen själva finns det förstås möjlighet till detta. Kostnaden blir då 9 500 kronor exkl. moms. Ni får då tillgång till frågebatteriet samt en rapport från huvudundersökningen där ni kan jämföra ert eget resultat med branschen och de viktigaste konkurrenterna. Om ni vill levererar ni era resultat till oss så att vi kan beräkna ett ServiceScore®.

Huvudsponsorer i ServiceScore 2013

 

———————————————————————————————-

Handelsbanken, Systembolaget och Skatteverket 2012 års vinnare!

Kvällen den 1:e februari 2012 delades de första ServiceScore® priserna ut till Handelsbanken i klassen privata företag, Systembolaget i klassen offentligt ägda företag och Skatteverket i klassen myndigheter.

Anders Stridh, Skatteverket tar emot priset för bästa myndighet

Dessutom belönades Telia i kategorin Tele/Telecom, Handelsbanken i kategorin Bank, Länsförsäkringar i kategorin Försäkringar, ICA i kategorin Detaljhandel, Skellefteå Kraft i kategorin Energibolag och Ving i kategorin persontransporter.

ServiceScore® utnämningarna bygger på över 1000 svenska konsumenters svar på hur olika företag ger dem service och vilka företag som de anser har gett dem service över eller klart över deras förväntningar! Det är just de företag som arbetar väl underbyggd och genomarbetad service som har störst förutsättningar för att skapa långa och lönsamma kundrelationer, något som alla företag strävar efter.

ServiceScore® 2012 visar också att svenska konsumenter generellt sett har låga förväntningar när det gäller att få service. Det är t.ex. betydligt fler som, alltid eller ofta, anser sig få service under förväntan jämfört med de som får service över eller klart över förväntan.

Mätningen visar även, att det trots marknadsförarnas tal om kunden i centrum, är få kunder som upplever att företaget bryr sig om dem på ett bra sätt efter det att de betalat för sin vara eller produkt. Ingen finns där om de behöver komma igång, stöter på problem eller vill göra en reklamation.