Systembolaget bäst på service
Handel är ledande när det kommer till att ge kunderna god service!
ServiceScore® började 2013 att mäta hur svenska folket upplever att företag bemöter dem som kund och deras förmåga att ge god eller mindre god service utifrån kundernas förväntningar. Mätningen omfattar 21 branscher och inom varje kategori utses en vinnare.
Parallellt utses även de tre företag som upplevs ge den bästa servicen oavsett kategori. Detta gäller även mätningen ServiceScore® 2022.
Mätningen visar att av de tjugo företag som får de högsta värdena är det hela fjorton som återfinns i någon form av handel. De översta tre platserna på listan besätts också av företag inom någon av kategorierna med handel. Vi kan även konstatera att tätstriden mellan de fyra främsta tätnar och att skillnaderna inte är så stora som tidigare år.
Trea och på bronsplats finner vi ICA, tvåa och på silverplats IKEA.
Totalvinnare 2022 är Systembolaget som förvarar sin förstaplats från senaste mätningen 2019.
————————————————————————————————————–
Har pandemin skapat ett ökat kund- och servicefokus hos svenska företag och myndigheter?
Årets ServiceScore är extra intressant då vi sedan sist gått igenom en pandemi. Vilka effekter har pandemin fått och hur upplevs servicenivån nu jämfört med innan pandemin? Vem ger de bästa servicen och hur har utmaningarna hanterats i servicearbetet. Detta kommer vi ge svar på i ServiceScore 2022. För nionde året utses de bästa företagen, myndigheterna och organisationerna i totalt 21 branscher.
Nomineringarna till ServiceScore® 2022 är klara och den 16:e november korar vi vinnarna. I år har vi kartlagt totalt 21 branscher och nomineringarna bygger på svaren från en riksrepresentativ undersökning där drygt 3000 personer i åldrarna 18 – 79 år har svarat.
Den stora frågan är om pandemin, personalneddragningar och tuffare ekonomi har gått ut över kunderna eller om företagen har lyckats behålla eller till och med öka sitt fokus till kunderna?
Förra gången, 2019, var Systembolaget det företag som ansågs ge bäst service i Sverige. Den stora frågan är förstås om Systembolaget ska behålla förstaplatsen eller är det någon annan som utmanar?
Även denna gång är vi digitala och ALLA kommer kunna följa prisutdelningen. Prisutdelningen kommer att sändas LIVE via Teams (se länk nedan) den 16/11 kl. 09.30. Stort tack till Cint och Prodoc som sponsrar oss i år. Innan det är dags att avslöja vinnarna i alla klasser kommer vi traditionsenligt att dela med oss av vår spaning i jakten på bättre serviceupplevelser.
De nominerade 2022 är;
Telekom: Comviq Halebop Tele2 |
Bank: Handelsbanken Länsförsäkringar Bank Swedbank |
Försäkring: Agria Länsförsäkringar Folksam |
Energi: Eon Telge Energi Vattenfall |
Fastighetsmäklare: Fastighetsbyrån Länsförsäkringar Fast. Svensk Fastighetsförmedling |
Restaurang: Espresso House Max Pressbyrån |
Transporter i luften:
BRA Norwegian SAS |
Transporter på land:
Arlanda Express Flygbussarna MTRX |
Transporter till sjöss:
Stena Line Tallink Silja Viking Line |
Resor & semester: TUI Ticket Ving |
Livsmedel: Coop ICA Willys | Kläder sport & mode: Dressmann Intersport Stadium |
Hemelektronik: Elgiganten Elon NetOnNet |
Apotek: Apoteket AB Apotek Hjärtat Kronans Apotek |
Hem, Inredning & Elektronik: Clas Ohlson IKEA Kjell&Company |
Bensin: Circle K OKQ8 Preem |
Hotell: Elite Hotels Radisson Blu Scandic |
Myndigheter: Konsumentverket Polisen Skatteverket |
Personbilar: Audi Mercedes Volvo |
Finansiella tjänster: Avanza bank Handelsbanken Länsförsäkringar Bank |
Träning: Friskis&Svettis Nordic Wellness STC Training Club |
Även i år utses tre företag som är ”Bäst på service i Sverige”. En spännande final där vi delar ut Guld, Silver och Brons.
Dessa företag presenteras och belönas den 16/11 med start kl. 09.30.
Plats: Live-sändning via Teams och denna länk: https://u.to/sJ9jHA
Huvudsponsorer i ServiceScore 2022 är; Cint och Prodoc
Kontakta oss gärna om det finns frågor.
Satish Sen satish@k-scope.se
Anders Örtengren anders@mistat.se