Tripp, Trapp …. Trull?

Först var det OnOff som fick lämna in handduken. Sedan var det Experts tur och nu undrar man vem som står på tur. Låga marginaler och höga personal- och lokalkostnader gör att denna bransch kanske har det särskilt svårt nu. Som utomstående och lekman är det inte särskilt svårt att förstå att försäljning måste vara något som prioriteras i detta läge.

Just därför ter det sig så mycket märkligare att få vara med om följande!

Nu är säsongen igång på riktigt när det gäller såväl spansk fotboll som ishockey. Tyvärr är det även säsong för gråväder och höststormar. Detta för det otrevliga med sig att vissa kväller när molnen är riktigt regntunga så blir antennsignalen för svag och rutan svart med mitt Boxerabonnemang. Det var därför jag begav mig på jakt efter en antennsignalförstärkare.

Eftersom jag är lite lat så började jag min jakt på SIBA som ligger ett stenkast från kontoret och vägg-i-vägg med lunchstället. Tar snällt en nummerlapp och ställer mig i kön. Nu får jag vara med om några händelser som får mig att starkt börja fundera på om inte denna elektronikkedja står näst i tur att kursa. Före mig i kön står en äldre herre som vill köpa nytt rakhuvud till sin Braun rakapparat serie5, nyligen inköpt på SIBA. Tyvärr säger säljaren, det är inget vi saluför. Men, protesterar mannen, när jag köpte rakapparaten så sade de till mig att jag kunde komma tillbaka om jag behövde hjälp eller reservdelar.

Vet inte vem som lovat detta, kontrade expediten med en ton som skvallrade om en viss irritation över detta konstiga kundönskemål. Mannen ställde helt berättigat frågan om det inte var konstigt att man inte kunde köpa dessa reservdelar. Dessa beslut fattas i Göteborg försökte expediten avsluta det hela med. Mannen gav upp och gick irriterad därifrån.

Nu var det min tur. Frågade var jag kunde hitta en antennsignalförstärkare och fick svar innan jag hunnit avsluta meningen. Det finns på Kjell & Company blev svaret. Blev förstås glad över att ha fått hjälp med var jag kunde hitta det som uppenbarligen inte fanns på SIBA, men samtidigt förvånad att detta inte fanns i sortimentet. Fick det jag skulle ha hos Kjell & Company plus en antennkabel och vet nu att här kan jag hitta alla tillbehör man kan tänka sig till sin TV.

Den som vet får gärna upplysa mig om varför ett stort företag som säger sig ge ”Lägre priser – bättre service”, agerar på detta sätt. Borde inte SIBA, som t.ex. bilindustrin, kunna tjäna pengar på eftermarknaden genom att sälja tillbehör och reservdelar. Inte ens via deras webbshop kunde jag hitta dessa saker. Är det så att det inte finns några marginaler på detta heller?

Tycker kanske ändå mest synd om den äldre herren som borde ha fått ett bättre bemötande av ett företag som förutom lägre priser utlovar bättre service!

Anders