Även en reakund kan bli stamkund!

Det var midseason sale i Rizzo på fashionabla Biblioteksgatan i Stockholm och några modeller såldes ut till kraftiga rabatter. I butiken fanns två potentiella kunder ute efter kap.

Den första kunden, en äldre man tittade på tofflor som på rean kostade några hundralappar. Han lotsades till ett köp på ett vänligt sätt och fick även tips på hur tofflorna skulle skötas för att hålla längre.

Den andra tittade på ett par Converse som var kraftigt nedsatta till 399 kr. De fanns i två färger, blå och mockagula. Den senare färgen fanns inte i rätt storlek, men trots att det var rea och lågt pris erbjöd sig expediten att ringa till andra butiker för att kolla om de hade den i lager. Även denna kund fick goda råd om hur skorna skulle tas om hand.

Helt klart ett kundbemötande klart över förväntan och som skapade förutsättningar för två återbesök på Rizzo. I både fallen visade expediten att hon gillade sitt jobb och månade om kunden, även efter att de köpt skorna. Hon lyckades med att kombinera kompetens, bemötande och tillgänglighet. Då skall det mycket till om det går fel.

Satish