Tack Fredrik! För att det finns någon som vill göra affärer.

Jag hade nästan gett upp hoppet. Men så kliver jag in på Kjell & Company i Sollentuna Centrum för att köpa en mobilladdare till en iPad att använda i bilen. Har gått förbi ett antal gånger och sneglat in genom skyltfönstret, utan att imponeras. Måste erkänna att butiken ser precis ut som en sådan där katalog som jag sorterar bort dagligen när jag tömmer postfacket.

Den senaste tiden har jag förfasats över den ofattbara oviljan hos många företag att sälja något till mig. Jag har bloggat om detta tidigare och jag kommer att få anledning att återkomma längre fram med fler otroliga berättelser. Berättelser om hur företag missat givna affärer på belopp allt från några hundra lappar upp till 400 000 kronor, nej, det är faktiskt ingen felskrivning!

Vad gjorde då Fredrik? Egentligen ingenting annat än vad varje säljare i en butik borde göra. Han visade engagemang och var intresserad av att sälja! Jag kände redan när jag klev in i butiken att han följde mig med blicken och var beredd att hjälpa till. Jag tog ett varv mellan hyllorna och letade efter min mobilladdare men kunde enbart hitta modeller till något märke med namnet Nokia, vad nu det kan vara för något ;). Då hoppar Fredrik in i bilden och frågar om han kan hjälpa till. Han visar mig genast vad som finns och rekommenderar den modell som är bäst och som även finns till ett kampanjpris just nu. Under tiden som han tar betalt och tackar artigt för mitt köp, trots att jag endast handlat för 149 kronor, stoppar han ner en katalog och berättar att jag där kan hitta massor av bra tillbehör till min iPad.

På väg ut ropar han hej då och välkomnar mig åter, utan att det känns onaturligt eller påklistrat på något sätt. Tänker för mig själv att hit ska jag gå igen och känner ett visst kli i fingrarna efter att bläddra i katalogen när jag kommer hem. Undrar samtidigt om det jag precis upplevt berodde på Fredrik eller om det är så här i alla Kjell & Company-butiker. Om detta är ett systematiskt arbetssätt för att ge service i samband med köpet så kommer det att gå riktigt bra för denna kedja!

Anders