Alla borde älska reklamationer – men istället…

Nu har nog de flesta kommit igång efter semestrarna. För egen del har jag redan klarat av 4 veckor, lika lång tid som Gävle Galvan AB ha undvikit eller glömt bort att återkomma med mitt reklamationsärende. För de som inte vet så tillverkar detta företag hydroforer och för de som inte vet vad en hydrofor är så blir den korta beskrivningen – en tryckbärande vattenbehållare som ser till att det finns tillräckligt med vatten och med rätt tryck så att det kommer vatten när man öppnar en kran i huset.

I mitt sommarhus finns denna hydrofor i källaren ansluten till en pump. Problemet i mitt fall var bara att vattnet inte försvann genom kranar i huset utan genom ett litet hål mitt på vattentanken. Som tur var skedde detta mitt under semestern och vattennivån på golvet begränsades till någon centimeter. Fixade en provisorisk lagning med svart silvertejp och ringde rörmokaren.

Han, Evert på Österbymo Rör AB, kunde på mycket kort varsel hjälpa mig ed att installera ett nytt tryckkärl, denna gång av plast. Evert som drivit sitt företag i nästan 40 år hade aldrig varit med om något liknande. Måste vara ett fabrikationsfel som de säkert är väldigt intresserade att få information om var hans kommentar när han med sina flinka händer fixat jobbet på lite drygt en timme!

Det var med dessa ord klingande i bakhuvudet som jag ringde till Gävle Galvan AB för 1 månad sedan. Fick av säljaren höra att denna typ av hydroforer (varmförzinkade) skulle palla trycket i säkert 50 år. Är du säker på att det är år hydrofor och att den inte är äldre. Eftersom man nuförtiden ständigt är utrustad med en kamera i mobilen så kunde jag svara ja på denna fråga!

Detta står att läsa under rubriken ’Av svensk kvalitet’.

Vi tillämpar kvalitetssystem ISO 9001, godkänt av DNV Inspection AB och vi är certifierade för egenkontroll enligt Europeiska Tryckkärlsdirektivet, PED 97/23/EC. Alla produkter är CE-märkta och de märks med tryck- och temperaturbegränsningar, samt serienummer för säkerhet och god kvalitet.

Vet ärligt talat inte riktigt vad som krävs för att uppfylla kraven för en ISO-certifiering. Tydligen behöver man inte följa upp och kontrollera inrapporterade fel i produkterna.

Även säljaren jag pratade med tyckte att detta lät konstigt och skulle vidarebefordra ärendet till produktansvarig som skulle återkomma skyndsamt. Det har nu alltså gått 4 veckor och jag har fortfarande inte hört något. Vad detta beror på vet jag faktiskt inte. Skulle kunna vara att säljaren glömt bort att lämna ärendet vidare, den som fick ärendet har inte hunnit ta itu med det, ärendet var väldigt komplicerat, den som fick ärendet har lämnat ärendet vidare till någon annan, de väntar på beslut från någon högre upp i organisationen.

Min gissning är dock att detta är något som ingen vill ta tag i min reklamation. Det är obekvämt när någon klagar och man vill helst arbeta med att få in nya affärer. Dessutom kan det ju faktiskt bli en fråga om kompensation eller skadestånd. Hur ska man kompensera detta? Kan man laga hydroforen? Ska de ge mig en ny? Vilka skador fick jag i mitt hus?

Varför tänker man inte så här istället?

1. Vi måste snabbt se till att kunden får svar på sina frågor!

2. Hur kan detta fel ha uppstått? Är det ett enstaka fel eller är det något som har gått snett för flera produkter i denna tillverkningsserie och därför kan drabba fler kunder?

3. Vad kan vi göra för att detta fel inte ska inträffa i framtiden?

Hade jag fått en snabb och bra hantering av detta ärende så hade jag säkert lovordat och rekommenderat Gävle Galvan idag, men tyvärr blev det som ni ser precis tvärtom.

Anders

Ps. Idag 27/8 fick jag ett telefonsamtal från VD på Gävle Galvan. Tänk vad effektivt det är att blogga;). Han bad om ursäkt för att ingen hade hört av sig tidigare och förklarade varför. Tack Kent! Informerade mig även att det endast var 2 års garanti och att man ska vända sig till återförsäljaren i reklamationsärenden. Mellan raderna förstod jag att 50 års livslängd nog enbart gäller under bästa förhållanden och att det inträffade antingen berodde på tillverkningsfel eller dåligt vatten.