Tio träningstips för bättre service och ett trevligare Sverige

Varför lyckas vissa att ge bra service medan andra knappt vet hur ordet stavas? Vet inte om det är någon mer som tänkt på att det kanske handlar om inarbetade beteenden. Min starka tro är att hur jag är utanför jobbet även påverkar hur jag är på jobbet! Hur ska damen i bilen som vägrar släppa in mig enligt blixtlåsprincipen och sedan kör upp jämsides och ger mig det berömda ”fingret”, samma dag kunna ge sina kunder bra service? Hur ska killen som grisar ner sätet med sina smutsiga skor, samma dag kunna ge kunderna på restaurangen där han jobbar en trevlig miljö att inta sin lunch i?

Jag vet inte om detta är något typiskt svenskt fenomen eller om det sträcker sig över alla gränser. Min misstanke och spaning är dock tyvärr att detta är ”lite typiskt svenskt”. Vi bjussar inte särskilt mycket på oss själva utan begränsar oss när det gäller att vara trevliga till en ofta starkt avgränsad bekantskapskrets. Möjligen har vi sällskap av fransmännen som tydligen i en riksomfattande kampanj uppmanas att bli trevligare mot varandra och kanske framförallt mot besökare och gäster från andra länder.

En annan spaning är att många verkar tro att det bara är i vissa branscher eller i vissa yrkesgrupper där man ska eller kan ge service. Här behöver jag inte ge några speciella råd eller tips förutom uppmaningen att tänka om! Alla kan ge service, det är bara situationerna som ser lite annorlunda ut.

Ett enkelt sätt att höja servicenivån i Sverige skulle vara att vi började träna oss på att bli bättre på service eller att bemöta varandra. Förutom att vi i det långa loppet skulle få det bättre som kunder skulle vardagen bli mycket mer angenäm. Därför vill jag här ge några enkla träningsråd! Det behövs ingen utbildning, ingen utrustning och det är helt gratis. Det enda som krävs är att du vågar lite.

  1. Säg hej till den som sitter bredvid dig på väg till jobbet.
  2. Erbjud skjuts till grannen eller någon du känner om du har platser över i bilen.
  3. Erbjud din sittplats på bussen/tåget till någon annan som bättre behöver den.
  4. Släpp in bilen som vill byta fil även om du tycker att det är en trängning.
  5. Håll upp dörren för den som kommer efter dig.
  6. Öppna dörren för den som pratar i mobilen och har en Latte i den andra handen.
  7. Fråga om det är någon annan som vill ha något när du går för att handla.
  8. Låt den som ser stressad ut, har trötta barn eller endast ska handla en sak gå före dig i kön på affären.
  9. Gå fram och fråga den som ser ledsen eller sjuk ut ”-är allt bra, kan jag hjälpa?”.
  10. Erbjud den som har en tung väska bärhjälp uppför en trappa eller att lyfta upp den på en hylla.

Börja med att göra någon av dessa tio enkla saker minst en gång per dag och öka sedan ambitionsnivån. Då ska ni snart se att allt blir mycket trevligare och att den nationella servicenivån höjs.

Anders