Att bry sig på riktigt – skapar aktiva ambassadörer

I det yttersta havsbandet i världsarvet Höga Kusten ligger en fyr på ön Högbonden. Fyren är fortfarande i drift men det sköts numera automatiskt utan de fyrvaktare som tidigare såg till att vägleda sjöfarare förbi förrädiska vatten. Som mest bodde 21 personer på denna klippö.

Numera går det att besöka ön med båt från det lilla fiskeläget Bönhamn och det finns också ett vandrarhem i den gamla fyrvaktarbostaden. Årligen är det cirka 4000 personer som besöker ön och hälften av dem stannar kvar över natt.

Den lilla klippön bjuder på en fantastisk miljö, men det är de inte ensamma om – vare sig på Höga Kusten eller på andra platser i vårt avlånga land. Det som kändes unikt inför och under vårt besök var den omsorg och omvårdnad som våra värdar visade gentemot oss och de andra gästerna. Det var det lilla extra hela tiden, men det skedde helt naturligt. STF vandrarhem i Sylarna och Storulvån är också positiva erfarenheter, men detta gick som sagt ett steg till.

Det första man kunde notera var att de fyra personerna som drev verksamheten jobbade som ett team. Alla visste sina roller och sina uppgifter, de hade alla fokus på oss som gäster/kunder och de stöttade varandra. Även när en bokning av middag hade tappats bort, så blev det ingen stress utan det löste sig helt naturligt.

Tydliga skyltar och enkla instruktioner gjorde livet enkelt. Värdarna hade till och med snitslat några slingor för den som ville ta en promenad runt ön.

I stort sett varje moment så var det en liten detalj som gjorde att vistelsen blev något utöver det vanliga. Visst gick det att få lite extra sås till den goda laxen, det var inga problem att fixa lakan och handdukar, vi ordnar ryggsäckarna till båten med linbanan, den hemlagade frukosten kunde ätas både utomhus eller inomhus.

I ServiceScore ser vi att kunder i de norra länen upplever att de får bättre service och bemötande än dem i de södra delarna av landet. När man som vi får ett bemötande klart över förväntan så övergår man från nöjd kund till aktiv ambassadör. Som en sådan börjar man sprida budskapet om det företag, myndighet, produkt eller tjänst som står bakom den fina upplevelsen. I vårt fall att skriva om vandrarhemmet på Högbonden i denna blogg, berätta för vänner och bekanta personligen och på sociala media.

Undersökningar visar att rekommendationer från nöjda kunder är den bästa källan till nya kunder och därmed nya intäkter. Vi på ServiceScore vet att aktiva ambassadörer sprider budskapet i en tiofalt större omfattning än enbart nöjda kunder. Det verkar vara en bra affärsmodell att ta efter.

Satish augusti 2015