Sitter på en Boeing 737-800 med destination Zadar, Kroatien och undrar när den dåliga servicen ska visa sig. Hur kan man nu sitta och vänta på dålig service? Jo, när förväntningarna är mycket lågt ställda. I mitt fall beror detta på vad jag läst och hört från andra. I många andra fall skapas förväntningarna genom de egna upplevelserna. Så nu är det alltså dags att sätta servicenivån inför eventuella framtida resor med detta så omtalade flygbolag.
Incheckningen fungerade perfekt, delvis beroende på att jag lyckats pricka maxvikten på bagaget, 15,0 kilo. Kan konstatera att boardingen sker utan problem och att punktlighet verkar vara något som prioriteras. Får ett vänligt men bestämt påpekande om att gaten stängs om 2 minuter och lite senare 3 minuter före utsatt tid lyfter planet.
Försöker föreställa mig vad bra service borde vara i detta sammanhang eller kanske vad dålig service skulle vara. Än så länge har allt bara fungerat och jag börjar fundera över vad vi egentligen menar när vi säger att ett flygbolag ger dålig service. Tittar mig omkring från min plats längst bak i planet och noterar att inredningen känns lite ’billig’ och ’plastig’. Benutrymmet är inte heller särskilt väl tilltaget, men är detta service? Nej, det är ju faktiskt tjänsten jag betalat för och dessutom betalat betydligt mindre för om jag jämför med andra flygbolag.
Precis som vanligt rullar drinkvagnarna ut ett par gånger under resan och personalen hinner även med att presentera och erbjuda specialerbjudanden som det bör sig. Trots att städningen av toaletterna verkar ingå i kabinpersonalens arbetsuppgifter och att ett riktigt magplask till landning avslutar flyturen möts vi av leenden och välkommen åter vid avstigningen.
Vart tog den dåliga servicen vägen? Kan konstatera att mina mycket lågt ställda förväntningar har fått många och kanske lite oväntade konsekvenser.
1) Det är skillnad på tjänsten som man betalar ett visst pris för och det man får utöver själva tjänsten, nämligen service.
2) Det är inte alla gånger helt lätt att säga vad som är service och vad som är tjänst.
3) Mina förväntningar på Ryanair när det gäller just service är inte längre mycket lågt ställda. Däremot har mina förväntningar på tjänsten när det gäller den inte helt oviktiga aspekten punktlighet skruvats upp ordentligt.
4) I och med att förväntningarna på service hos Ryanair har förändrats har förväntningarna på andra flygbolag som en konsekvens av detta skruvats upp ett par hack.
5) Nästa gång det är dags att resa ut i Europa kommer Ryanair, för mig, att finnas med som ett valbart alternativ. Inte så mycket på grund av bra service som på grund av en väl levererad grundtjänst.
Anders