Digital delaktighet – service på riktigt!

Just nu verkar det inte vara någon hejd på digitaliseringsvågen. Den sveper fram över det svenska samhället som en Tsunami med eller utan larmsignaler. De kanske mest synliga tecknen på detta är det ständigt ökande utbudet av ’Appar’. I fredags bestämde jag och min dotter oss för att räkna hur många som gick omkring och tittade på mobilen inne på ICA Kvantum i Sollentuna Centrum. Vi tittade på varandra och smålog redan när vi lämnat avdelningen för frukt och grönt. Det var helt enkelt så många att vi tröttnat på uppgiften redan innan vi börjat.

Bild: Smartphone Image / Shutterstock

Jag noterade även en annan sak. De lite äldre i butiken, ska vi säga 70 +, är inte lika fixerade vid en smartphone. De går istället och håller ett annonsblad i ena handen för att inte missa något av veckans erbjudanden. För de som ännu ej satt upp en Nejtacktillreklam-skylt på brevlådan kommer dessa fortfarande med stor regelbundenhet. Frågan är väl bara hur länge till!

Foto: ICA

Tycker mig höra från allt fler håll och allt oftare att det tryckta får ge vika för det digitala. Förstås är det med ekonomiska förtecken som denna melodi spelas. Varför ska vi skicka ut en dyr kundtidning när de flesta har tillgång till Internet? Varför betala dyrt för en annons i tidningen när det är mycket billigare att göra reklam på nätet? Det senaste beviset på denna förskjutning till det digitala kom i veckan när det stod klart att investeringarna i reklam på Internet för första gången var större än dagspressen och under 2012 blev största reklammedium.

Jag har inget emot denna utveckling, tvärtom. Det enda som känns tveksamt är att en stor grupp människor (kunder) kommer att få sämre service under en övergångstid. Ett av huvudargumenten för att digitalisera är att så småningom kommer alla att vara uppkopplade och digitala. Så sant, men idag är det hela 1,2 miljoner svenskar i åldern 16 år som inte eller sällan använder Internet eller e-tjänster!

Innan ett företag fattar beslut om att plocka bort en befintlig informationskanal och digitalisera måste man ställa sig två frågor! Idag ställs nämligen enbart en fråga om ens det – ’Hur många är det som vi inte kommer att nå via Internet?’. Den andra frågan som borde vara självklar är – ’Hur kan vi få in dessa kunder på Internet?’ – eller med andra ord att bli digitalt delaktiga.

De företag som aktivt hjälper sina kunder på ett bra sätt kommer att få fler affärer. Att avskärma sig och exkludera vissa kundgrupper är inte ett bra sätt att ge service på.

Jag ser framför mig en datastuga på ICA där de kunder som vill kan lära sig grunderna för att komma ut på Internet. På schemat i denna skola finns förstås ämnena ’Inköpslistan på mobilen’, ’Hitta aktuella erbjudanden’, ’Hitta goda recept’ m.m.

Foto: ICA

Jag ser framför mig en Smartphoneskola i 3-butiken där de som inte har riktig kläm kan lära sig att surfa i mobilen. På schemat, ’Lär dig använda Facebook’, ’Att beställa och lyssna på musik’, ’Så sköter du dina bankärenden i mobilen’ m.m.

Jag ser framför mig en eSkola på Dagens Nyheter där prenumeranterna får en grundkurs i Internet. På schemat, ’Hur söker man efter artiklar’, ’Att skriva insändare’, ’Så här läser du tidningen direkt i surfplattan’.

Det är definitivt inte för sent att lära! Det som är konstigt, är att ingen insett detta och att jag inte kan se företag som är aktiva i att skapa digital delaktighet. Varför vänta på att någon annan ska fixa detta när man kan göra det själv och få en kund för livet!

Anders