Kan man få service när man lämnar in något på service?

Även om det just nu är blåsigt, regnigt och knappt 10 grader så är sommaren här. Med sommaren kommer en hel del saker som absolut inte är lämpade att göra på vintern. Till exempel att åka båt och att klippa gräsmattan. Båda dessa aktiviteter har nog sin tjusning men för att det ska bli av krävs bra materialvård. Särskilt viktigt blir detta om man har en motorbåt istället för roddbåt och åkgräsklippare istället för handjagare!

Jag själv tillhör den sorten som gärna vill att det ska fungera men helst undviker att smutsa ner fingrarna. Därför överlåter jag med glädje servicen på min gräsklippare åt någon som är bättre skickad. Detsamma gäller nog min granne Peter som bor lite längre ut på halvön och därmed ännu längre bort från civilisationen. I höstas lämnade han in sin motorbåt på Huges Marina i Tranås för vinterförvaring och service. Tänk vad skönt att slippa allt bök och stök för att direkt kunna åka ut på sjön och njuta av de där första riktigt varma vårdagarna.

Tiden går fort och det var dags för premiärturen. Båten hämtades på trailern och i ilfärd beger sig Peter hemåt de dryga 6 milen för sjösättning. Allt går som smort ända tills det är dags att vrida på startnyckeln. Då hände ingenting….batteriet var stendött.

Peter ringer, smått upprörd, till Huges Marina och undrar varför inte batteriet är laddat. Svaret han får är att ”det inte ingår i servicen”!

Skillnad är det då på min kära granne Hans. Fick i år som vanligt hjälp med servicen av gräsklipparen. För några helger sedan när jag var nere för att klippa för första gången gav jag upp då ett däck var tomt, batteriet var stendött och en vetskap om att knivarna var lika vassa som en smörkniv i trä.

Kom så tillbaka förra helgen efter att ha fått ett sms med beskedet att det vart klart för klippning. Väl framme ser jag att klipparen står startklar och att halva gräsplanen framför ladugården redan var klippt. Den klippte som om den var ny! Jag ringde, inte lika upprörd som Peter, och tackade för hjälpen. Jag kunde inte låta bli att fråga varför han klippt gräset, det behövde han väl inte göra. Jo, kom svaret lika snabbt som klipparen startade, jag ville se att den verkligen fungerade.

Där ligger skillnaden i att ge riktigt bra service. Riktigt bra service kan man ge om man försöker se kundnyttan även när det gäller det som händer efter att man sålt och tagit betalt!

Anders