Reklamationshantering – kan göras på så många olika sätt

Mulberry är ett engelsk premiumvarumärke som bland annat har butik på NK i Stockholm. När ett av deras byxbälten börjar färga av sig får varumärket en knäck och den missnöjda kunden vänder sig till NK med en ganska låg förhoppning om att något ska hända. Bältet är nämligen en present och kvitto saknas.

Den unge mannen tar emot bältet som ska skickas till England för kontroll och indikerar att han tror att det kan vara en piratkopia, vilket inte är bra betyg åt den egna butiken där bältet ändå är inköpt.

Ett par veckor senare ringer en annan medarbetare och meddelar – det är ingen tvekan om att något är fel med bältet det ska inte färga. Kunden ställs inför två val – pengar tillbaka eller ett nytt bälte ur företagets sortiment.

Ytterligare någon dag senare provas ett nytt bälte ut, ny garanti utfärdas från denna dag och expediten hoppas att kunden inte ska drabbas igen. Proffsig och trevlig hantering av en reklamation lägger samtidigt grunden för en fortsatt relation med varumärket.

Så enkelt men samtidigt så svårt för många att arbeta efter.

Satish