Avsked – slutet på något eller början på något nytt?

Precis som för ett år sedan börjar jag planera för hur jag ska ta igen all tappad träning på grund av semester och småskador. Då, för bra precis ett år sedan köpte jag ett årskort i Sollentuna simhall hos företaget ProMa. (För er som följer denna blogg känner ni säkert igen denna aktör i andra mindre angenäma servicesammanhang).

Ett årskort kostar 1800 kronor och gäller då enbart tillträde till simhallen. Räknade ut att om jag gick dit en gång i veckan så skulle det löna sig. I början gick det väldigt bra och vissa veckor blev det till och med två besök. Men så i november hände något. Rutinerna bröts och besöken i simhallen blev alltmer sällsynta. Tyvärr har det inte blivit ett enda besök sedan slutet av november. Tråkigt på grund av utebliven skonsam träning och förstås mentalt jobbigt när man inser att lösbiljetter hade varit ett bra mycket bättre alternativ för mig.

Frågan är hur tankarna hos ProMa går. Jag skulle bli mycket förvånad om de inte kan följa medlemmarnas aktiviteter med hjälp av de avancerade in- och utcheckningssystemen. Varje månad har jag fått ett Nyhetsbrev via e-post från ProMa och blir då samtidigt påmind om att jag har ett armband som ligger outnyttjat i byrålådan. Dessa nyhetsbrev är dock allt annat än personliga och riktade till just mig. Tänk om jag fått lite knuffar och puffar om att ta upp simningen igen eller i varje fall en fråga om hur det stod till. Har du tappat armbandet (chipet)? I så fall kan du få ett nytt eller något i den stilen.

Nu har mitt årskort gått ut och jag har inte hört någonting. Inte en antydan om att ProMa skulle vara det minsta lilla intresserade av att jag ska förnya mitt medlemskap för ytterligare ett år. Inte heller ett tack för den tid som gått och för att jag valde just deras simanläggning. Kanske känner de på sig att jag inte känner mig helt nöjd med tanke på det dåliga utnyttjandet av årskortet. När man läser på deras hemsida om vision och affärsidé får man intrycket av att det är ett konsultföretag inom byggindustrin snarare än ett företag som är i bad- och träningsbranschen. Visserligen meddelar man stolt att man har en passion för vattenrutschbanor. Det är genom dessa man har grundlagt sin specialistkompetens!

Problemet är kanske just att Sollentuna simhall inte har någon vattenrutschbana.

Anders