Bruksanvisningarnas moment 22 eller om svårigheterna att komma igång med den tjänst man köpt

Det är dags att göra en större flytt av möbler och annat under valborgshelgen. Bokar en flyttbil hos ett av de stora bensinbolagen för ändamålet och den avhämtas tidigt på lördagsmorgonen från stationen på Solnavägen.

Åker till den första adressen och börjar bära ner kartong efter kartong till den väntande bilen, snart är det dags att lasta. Men för att kunna lasta behöver man kunna fälla flaket och sänka detsamma, vilket sker elektriskt med hjälp av en manöverpanel på sidan av lastbilen.

Mycket riktigt där sitter en två knappsatser och inget händer när man trycker på knapparna. Testar olika varianter men utan framgång.

Nästa steg blir att ringa tillbaka till stationen i Solna och tjejen i kassan går ut till en likadan bil och felsökningen börjar över telefon.

Är knappen vid instrumentbrädan som säkerställer ström till knappsatserna på? Check.

Har du gjort som det står på den gula bruksanvisningen ovanför knappsatsen? Nej – det finns ingen sådan bruksanvisning på denna bil. Det finns heller ingen bruksanvisning i handskfacket.

flyttbilUnder samtalet råkade jag av en slump testa ett tvåhandsgrepp där man trycker på tre knappar parallellt och abrakadabra – dörren öppnades och vad finner man på insidan av lastbilen? Den gula bruksanvisningen.

Man kan undra hur den som klistrade upp anvisningen tänkte;

  • Den gula färgen matchade inte utsidan den blev snyggare på insidan.
  • Klisterdekalen blir inte smutsig om jag sätter den på insidan.
  • Biltvätten sliter på dekaler – sätter jag den på insidan behöver vi inte klistra om den.

Det man kan vara säker på är att han eller hon inte tänkte sig in i kundens situation när väginstruktionen klistrades upp.

Berättar det för tjejen på stationen som fortfarande är kvar på telefon. Får ingen ursäkt men ett ”oj det måste vi rätta till”.

Resten av dagen fortlöper enligt plan – lyckas nu både stänga och öppna luckan. Men jag noterar att ingen från bensinbolaget följde upp problemet för att vara säker på att dagen och användandet av flyttbilen fortlöpte som det skulle.

Väl åter på stationen är det ny bemanning på plats och jag förväntar mig att informationen om händelsen har gått vidare till de nya medarbetarna eller att en notering gjorts om bristen. Nej – det fanns vare sig kunskap eller dokumentation om händelsen eller anmälan. Jag fick ta med en av grabbarna till bilen och visa på felet. ”Det är ju helt galet”, blev reaktionen. Men inte mera.

moment22I detta fall finns det flera lärdomar;

Det är först när kunden får den utlovade kundnyttan som leveransen är klar – inte när själva produkten kommer kunden tillgodo.

Någon på företaget måste ha ansvaret för hela service- och leveranskedjan mot kund. I detta fall är det tydligt att ingen tog ansvar för hela vägen från uthämtning till återlämnande.

Om det ändå uppstår problem är steg 1 att bry sig på riktigt om kundens dilemma. Att be om ursäkt är steg 1 och att följa upp att problemet är avhjälpt och kunden får utlovad och förväntad nytta.

Säkerställ att det finns rutiner så att avvikelser dokumenteras och kan användas för åtgärder och förbättringar.

Värdera kundens tid och initiativ, genom att genuint tacka för engagemanget som en lägsta nivå och erbjuda något bevis för uppskattningen som en bra nivå.

Satish i Stockholm

* I de negativa serviceupplevelser vi haft kommer vi inte att publicera namn på eller “hänga ut” någon. Om någon skulle oroa sig för att detta har hänt i just i det egna företaget eller organisationen så går det förstås bra att kontakta oss för att få visshet i frågan.