Något mindre stämningsfyllt än att gå upp tidigt och bege sig till jobbet en måndagsmorgon är svårt att hitta. Ett påstående som nog många håller med om inkluderat undertecknad, tills för en tid sedan. Den här hösten har fått mig på andra tankar och det är COOP Sveavägen som är anledningen.
I min dagliga jakt på frukt, snittblommor, Toscalängder och kaffemjölk till konferensgästerna på Takterrassen hänger jag numera på låset hos COOP Sveavägen. Klockan 07.00, eller några minuter innan, öppnas dörrarna till min nya stämningshöjare. Visst är det viktigt att ha något att se fram emot, något att glädjas åt eller varför inte bara för att kunna berätta om och rekommendera till andra.
Om jag skulle försöka mig på en kort beskrivning av hur ett besök känns så skulle jag nog säga att det är stämningsfullt! Det är något som gör att jag känner ett välbefinnande när jag kommer in i butiken. Egentligen börjar det redan när den som låser upp dröjer sig kvar vid ingången för att säga ”God Morgon!”, istället för att ila tillbaka in mellan hyllorna och väntande arbetsuppgifter. Vanligtvis är det någon enstaka eller några få medarbetare som helt enkelt bara är på det sättet, genuint trevliga. På COOP Sveavägen är det definitivt inte så. Här är alla trevliga! Trevliga inte bara mot kunderna utan även mot varandra. Det syns och känns att de har roligt på jobbet. En morgon roade jag mig med att räkna antalet ”god morgon”. Under mitt besök mötte jag nio medarbetare och lika många ”god morgon”. I ärlighetens namn har jag inte besökt butiken annat än arla, men jag skulle bli mäkta förvånad om det inte förbyts till ett hej eller ett välkommen lite senare på dagen.
Att vandra genom butiken är som att som stelfrusen få tillbaka värmen i en lång varm dusch. Det är helt säkert vetskapen om detta som gör att jag nästan ser fram emot att ge mig av tidigt om morgnarna. Jag har många gånger frågat mig själv vad det är som gör att denna känsla infinner sig. Ett bra sätt att få svar är ofta att fråga. Därför frågade jag en morgon den medarbetare som hjälpte mig när det strulade i självbetjäningskassan.
– Varför är ni alltid så glada och trevliga i den här butiken? Han tittade på mig och funderade i ungefär två sekunder innan han svarade.
– Vi har så bra stämning svarade han och lade till att chefen är så bra och rolig.
Nyfiken som jag är nöjde jag mig inte med denna förklaring utan sökte lite på nätet och hittade en pressrelease som handlade om nyinvigningen av butiken för snart två år sedan. Här lyfts förstås det nya och det bästa fram. De saker som skulle göra butiken till en omtyckt och välbesökt butik. Det var ett eget bageri, manuella charkdiskar, större frukt och grönt samt en modernare butik med bl.a. självbetjäningskassor som skulle göra jobbet. Jag läser vidare och letar efter det som, i varje fall för mig, har skapat stämningen – medarbetarna själva. Inte med ett ord nämns detta utan allt fokus ligger på det materiella, uppbackat av studier som visar att det är just detta som kunderna vill ha.
Förutom att fråga någon annan kan man fråga sig själv. Mitt svar på att det känns så bra att besöka och handla på COOP Sveavägen är att jag är sedd. Känslan av att inte vara en varukorg som fylls på sin väg genom butiken utan att faktiskt uppfattas som den som bär varukorgen gör skillnad. Den goda stämningen mellan medarbetarna smittar av sig och förs över till oss kunder på ett naturligt och inte konstgjort sätt. Det som slår mig är att medarbetarna är närvarande. Istället för att stå uppställda, vara trevliga och le därför att någon har visat och sagt hur man ska göra, så sker detta bara för att och om det passar. Jag tror inte att personalen på COOP Sveavägen har gått någon kurs för att lära sig att vara närvarande. Däremot borde kollegor i andra butiker göra ett besök hos sina kollegor på Sveavägen! Där värmer den mänskliga närvaron och dessutom doftar det av nybakat bröd.
Anders