Fångad av en storbank eller fastnat för en bra bank?

Idag kan man läsa att det är på tok för få som byter bank. Allt enligt en rykande färsk undersökning som genomförts på uppdrag av Dagens Nyheter. Konkurrensen är att ur spel och ”trots tidvis massiv kritik mot höga räntor, oskäliga avgifter eller generösa bonusar till toppchefer stannar kunderna kvar med några få undantag”. Enligt resultatet från undersökningen ska endast 7 procent av svenskarna bytt bank under de tre senaste åren.

Kan inte låta bli att göra ett försök att vända på resonemanget. Skulle inte rubriken istället kunnat vara – Bankkunderna bland de mest nöjda! Trots att det är enkelt att kontakta en annan bank för att få en offert så är kunderna lojala och stannar kvar i sin bank. Är det bara för att skapa en intressant rubrik, som återigen går ut på att lyfta fram något negativt som ska locka till sig läsare, eller finns det något annat skäl till denna plötsliga nyhet?

Konsumentverket är inte sena att haka på nyheten. Det finns för många ”oövervinnliga” hinder för att byta menar Carl Magnus Berglund och ska tillsätta en utredning (=skattepengar) för att hitta och förstå vilka dessa hinder skulle kunna vara. Hallå Konsumentverket, vad håller ni på med! Istället för att dra igång en massa konstiga förstudier som sedan ska följas av ytterligare studier och utredningar kanske ni skulle börja med att fråga bankerna om vad de gjort för att försöka få nya kunder!

Vet inte om jag är helt ute och cyklar men jag tycker mig se en hel del marknadsföring som går ut på att jag skulle vinna på att byta bank. Har säkert fått 2-3 samtal per månad där andra banker vill bjuda in mig på kostnadsfria rådgivningar för att visa vad de kan. Att jag inte har bytt från Handelsbanken till någon annan bank beror helt enkelt på att jag är väldigt nöjd med min bank. Jag är ledsen Carl Magnus Berglund, men jag förstår inte vilka tekniska hinder du pratar om. Var själv med om att byta bank på dagiset (föräldrakooperativ) och upplevde inga svårigheter med detta förutom att Swedbank i det fallet helt plötsligt ångrade sig och vill erbjuda lägre räntor på krediten när de väl förstod att de höll på att gå miste om en kund.

Att välja en bank innebär i sig att man som kund anförtror sig åt någon för en längre tid. För att en bank ska kunna ge bra service åt sina kunder krävs engagemang, kunskap och ett ömsesidigt förtroende. Den höga lojaliteten bland bankkunderna kan inte enbart bero på hinder eller ointresse hos kunderna. Min gissning är att det finns en stor portion osäkerhet inför ett byte av något som är viktigt. I takt med att banken lever upp till kundens förväntningar och ger service utöver dessa förväntningar kommer kundens osäkerhet för ett byte och benägenhet att stanna kvar att öka. När Konsumentverket försöker få denna grundläggande mekanism i allt kundarbete till att det skulle vara frågan om att utnyttja situationen från storbankernas sida undrar jag om de överhuvudtaget vet vad som gör en kund nöjd eller inte!

Ser vi till svenskarnas uppfattning om bankerna och deras förmåga att ge sina kunder bra service ser vi i vår senaste mätning, ServiceScore®, att denna bransch ligger långt framme. Kanske att de som saknar konkurrens ibland, även om det är jobbigt, skulle försöka att se saker och ting från lite olika håll ibland.

Ps. För er som undrar hur det gick med leveransen av TV-apparaten. De som kom för att kontrollera upphängning hade med sig ett vattenpass som fungerade. Nu hänger den rakt!

Anders