Uppställningsplats för bilar eller hjälp till en smidig resa?

Normalt sett skulle jag nog inte reflektera över ett besök på en parkeringsplats. Vad kan egentligen gå fel, förutom att missa betalningen (med flit eller inte) och en gul lapp under vindrutetorkaren som straff.  Denna dag skulle ge mig en ny och viktig insikt! Skulle till Östersund för ett alltid lika trevligt besök hos mina kunder där. Hade förstås planerat att ta Arlanda Express men en glömd väska gjorde att jag var tvungen att ta bilen. Eftersom jag skulle bli borta ett par dagar valde jag att parkera på långtidsparkeringen med namnet Beta.

Följde uppmaningen att betala med kort och hälsades välkommen av displayen och påbörjade jakten på en p-plats. Såg att bussen som går till terminalen stod startklar och pulsen ökade. Ville ju inte stå och vänta en kvart om det gick att undvika. Ökade trycket på gaspedalen och körde sick-sack mellan raderna för att till slut hitta en ledig plats ett hundratal meter från hållplatsen med bokstaven ”M”. Småsprang till busshållplatsen för säkerhets skull och insåg när jag väntat 3 minuter, att marginalen var god och att jag hade fått upp pulsen helt i onödan.

Bussresan till terminal 4 gick snabbt och problemfritt, likaså resan tillbaka dagen efter. Bilen stod snällt kvar och väntade där jag hade lämnat den. Men det var nu problemen började. Att ta sig ut från parkeringen skulle visa sig vara betydligt enklare sagt än gjort. Efter att ha varit inne och vänt på ändhållplatsen för bussen fortsatte rundresan på parkeringen i jakten på utfarten. Till slut såg jag en liten skylt med det förlösande ordet ”utfart”.

Stoppade in kreditkortet och konstaterade att besöket gått lös på 300 kronor och uppmanades att mata in pinkoden. Letade efter knappen man ska trycka på när man inte har någon pinkod (välj/select/F4…) men hittade ingen! Trycker på knappen för hjälp och får genast svar av en trevlig tjej i andra änden. ”Du måste använda ett kort som har pinkod” förklarar hon vänligt. Men jag har inget blir mitt förtvivlade svar och förresten såg jag ingen information om detta när jag kom till parkeringen. ”Jodå, det står på en liten lapp på automaten” förklarar hon tålmodigt.

Hittar till slut ett privat bankkort där jag har och kommer ihåg pinkoden. Kan efter några minuter lämna Beta och färden mot hemmet.

Tänk vilka små förändringar som skulle kunna underlätta och höja kundupplevelsen på en parkeringsplats. Just i detta fall är kundnyttan i samband med ett besök uppenbar. Smidigt uppehåll på väg till eller från flygplatsen.

  1. Om man måste använda kort med pinkod. Varför inte bekräfta med pinkod direkt vid ankomst? Alternativt, godkänn kortbetalning utan pinkod som är fallet på många andra parkeringar.
  2. Ge information om hur lång tid det är kvar tills dess att bussen åker mot flygplatsen! Skulle kunna stå i betalningsautomaten eller en stor skylt på varje busshållplats.
  3. Se över skyltningen som visar hur man enklast tar sig ut från parkeringen. Borde vara en enkel designuppgift!
  4. Tacka för besöket och hälsa parkeringsgästerna välkomna hem och på återseende.

 

 

Det går alltid att uppgradera en i botten ganska tråkig tjänst om man ser till kundnyttan och sätter sig in i hela kundresan. Då skulle Beta kunna bli ett smidigt sätt att hinna till flyget eller hem från flyget, istället för att vara en parkeringsplats som ligger en liten bit ifrån! På Bromma verkar man ha insett värdet av att hjälpa kunderna även på parkeringen. Ser för övrigt fram emot den dag då Malmö Aviation börjar flyga till Åre/Östersund. Dubbel service = dubbel glädje!

Ps. Det går säkert att genom enkla små justeringar, ge bättre service- och kundupplevelser på annat än parkeringar.

Anders