Arbetsglädje och yrkesstolthet ger god service

Forskningen kring service som bland annat redovisas i boken The Service Profit Chain (Heskett, Sasser & Schlesinger) visar att de företag som skapar förutsättningar och mandat för sina medarbetare att ge god service också får mer nöjda och lojala medarbetare. Att företagen dessutom är mer lönsamma och framgångsrika i sina marknader kommer på köpet.

I våra spaningar ser vi även att medarbetare som är stolta i sin yrkesutövning och känner arbetsglädje ger god service ganska automatiskt eller som en självklarhet. Kan man som arbetsgivare rekrytera medarbetare på dessa kriterier, kan man lära dem jobbet. Motsatsen att få yrkeskunniga personer utan servicekänsla att bli kundorienterade tycks vara svårare.

Ibland händer det att man möter personer i den första kategorin och då vill vi förmedla detta som inspiration till er alla.

Operabaren är en gammal institution i Stockholms restaurangvärld. Den ligger i direkt anslutning till Café Opera och runt hörnet från Operakällaren. I ett rum med gammal träinredning serveras vällagad husmanskost, men det är inte det denna spaning handlar om.

Det är istället den servitör som vi hade glädjen att bli betjänade av. Med glimten i ögat och stor professionalism betjänade han alla kunder den kvällen. Alla eventuella specialönskningar fixade han till och såg samtidigt till att efterhöra om besökarna var nöjda.

Men det stannade inte där, utan det var tydligt att han hade samma inställning och attityd till sina medarbetare också. De två som arbetade den kvällen gjorde det som ett team, där man hjälpte varandra utan att de behövde säga särskilt mycket sinsemellan.

För oss besökare eller kunder blev det uppenbart att vår servitör trivdes med sitt jobb, hade själv satt höga standards för sitt agerande och därmed utstrålade arbetsglädje. Även om leendet på en servitör aldrig kan ersätta kvaliteten på den mat som han eller hon bär fram, så kan en god måltid förstöras av den som behandlar sina kunder som ett nödvändigt ont.

Vi lämnade Operabaren med ett gott humör som vi smittats av och gratulerar Operabarens ägare till en god rekrytering. De skulle låna ut honom till en av systerverksamheter som vi tidigare skrivit om där allt som vår man hade på plats saknas.

Satish, Stockholm januari 2020